Fortællende og forførende portræt-kunst med blikfang
Artikel af journalist og skribent på blandt andet Kunstavisen, Tatjana Schantz Johnsson i anledning af Gitte Degnemarks soloudstilling "Efterår i København" i galleri Knud Grothe oktober 2020
Gitte Degnemarks portrætmalerier skaber blikfang. Helt bogstavelig møder beskueren den portrætterede i øjenhøjde og kigger direkte ind i sjælens spejl. Enkelt og elegant - med fotografisk akkuratesse og flere lag i penselstrøgenes farverige fortolkningsunivers.
Årets kunstner 2019 har bred appel. Gitte Degnemarks malerier går som varmt brød på en søndag morgen. Hun slår også sine folder i udlandet, hvor hun samarbejder med Galleri Bergman i Sverige, og hun udstillede sidste år i Lissabon.
Den fynske maler med det lange blonde hår, der i dag bor på den vestjyske hede, gengiver et ansigt og tilføjer udfordringer i form af oplevelser, stemninger og historie til hvert enkelt portræt. Portrætterne er ofte krydret med et drys af humor eller måske leg med ord.
Ordleg opleves for eksempel i værket ”Don’t worry – be hippie”. Et kvindeportræt, der rækker tunge på et kort over fristaden Christiania. Kvinden er hvirvlet ind i de smukkeste cannabisblade i efterårsfarver. Den udfordrende tunge, der måske gør op med vor tids samfundsnormer, får en klat ekstra kulør i et penselstrøg. Mere alvor og dybsindighed er der i den afrikanske kvinde med et søgende blik malet på en baggrund af kaffebønner, der bærer titlen: ”Nogen har hørt dine bønner”. Paletten spænder vidt på flere niveauer i Gitte Degnemarks tankespind.
Som kunstner er Gitte Degnemark på en evig fortolkningsrejse med sine portrætter, hvor hun søger indsigt og forståelse i det individ, hun skildrer på sit kanvas. Hvorpå avisoverskrifter, tekster, sø- og landkort, nodepartitur eller anden form for medier eller collage, ofte indgår i fortællingen.
Fortid og nutid mødes i fortællingen. Hos Galleri Knud Grothe afsløres et fire meter langt maleri, hvor store københavnske kulturpersonligheder mødes i en poetisk symbiose på Kongens Nytorv. Personligheder som Dirch Passer, Dan Turéll, Asta Nielsen og Bodil Udsen, der satte kulør på datidens gadebillede, men også på Gitte Degnemarks egen barndom og opvækst.
Musikeren og komponisten Bent Fabricius Bjerre nåede Gitte Degnemark at kommunikere med et godt stykke tid, mens et portræt blev til, men desværre døde han, inden det var helt færdigt.
Nu danser hans populære toner for evigt henover hans 95-årige ansigt, men tilskuerrækkerne foran flygelet står tomme. Alt er stille.
Et er et søkort at forstå i værket med H.C. Andersens Lille Havfrue, der kigger ud med et lokkende blik, en strittende barm, rodet tanghår og et dansk kødmærke på havfrueballen. Det er både smukt, pikant og ikke mindst sjovt.
Gitte Degnemark viser et tidsbillede i sin samtidskunst, der taler til os i et orgie af farver, som vi kan identificere os med og nemt holde af.